Brussen knop

Ingediend door Annemie P. op wo, 05/03/2017 - 07:20

Dit is de pagina voor broers en zussen van kinderen met een beperking!

We mogen hen ook niet vergeten want ze hebben dikwijls speciale ervaringen en een eigen kijk op hun broer/zus met een beperking. Ze mogen hier gerust hun ervaringen kwijt (maak links een account aan) en als er iets specifieks is mogen ze ons altijd mailen!

 


Brussen in het nieuws

Website voor brussen

Het broers- en zussenboek


 

Comments

Mijn naam is Manon, ik ben bijna achttien jaar. Mijn anderhalf jaar jongere broer Guy zit in een rolstoel en heeft een mentale achterstand. Hij is geboren met een stofwisselingsziekte. Ongeneeslijk en niet te behandelen. Ik had het evengoed kunnen zijn, Vic, mijn andere broer had het net zo goed kunnen zijn. Voor hetzelfde geld waren we allemaal ‘gewoon’, maar het is niet zo, (slechts) één van ons drie is ‘buitengewoon’. 

‘Buitengewoon’ bijzonder, ‘buitengewoon’ vrolijk, ‘buitengewoon’ lief, ‘buitengewoon’ actief, ‘buitengewoon’ zotjes, ‘buitengewoon’ anders als al de rest, en voor ons toch zo normaal. Mijn leven zonder mijn ‘buitengewone’ broer zou niet hetzelfde zijn. 

 

Ik weet nog goed hoe Guy in het midden van de living op een matras lag met een rode overtrek, met allemaal babyspeelgoed om hem heen. Al was hij duidelijk geen baby meer, hij kon nog steeds niet stappen, voor mij was dat zeer normaal. Sommige kinderen zijn nu eenmaal anders. Ik denk dat het voor mij altijd zeer gewoon geweest is dat ons Guyke voor altijd klein zou blijven. Ik groei op en word ouder, maar Guy zal dat nooit echt helemaal doen, had ik al snel begrepen. 

 

Guy zou op zijn eigen manier groeien, door naar een andere school te gaan waar ze specifiek zouden zoeken naar dingen die hij leuk vindt en dingen die hij kan leren, dingen die hij nodig heeft voor later. Praktische dingen zoals kleren aan en uit doen, knippen, plakken, spreken, creatief bezig zijn om zo zijn zintuigen te prikkelen. Ergens ben ik altijd een beetje jaloers geweest op Guy. Hij ging naar een school waar je nooit huiswerk moest maken, ze speelden heel de dag, ze knutselden… Zijn ‘speciale’ school was gewoonweg een droom voor elk kind. Het is op die school dat Guy groeide tot de pracht van een zestienjarige jongen, die kan lezen, die met de computer kan werken en spelen, waardoor hij nu zelf zijn kleren kan uitdoen, waardoor hij de dagen van de week kent en de seizoenen… Op die school hebben ze echt gekeken naar wat Guy nodig had voor later, naar wat er handig zou zijn, voor hem, maar ook voor ons. 

 

Guy is op vele vlakken een ‘buitengewoon’ bijzondere jongen, die de dingen een beetje anders heeft geleerd als ik heb gedaan.

Hij zal nooit de stelling van Pythagoras kunnen oplossen, want zelfs vijf plus twee is voor hem al verdomd ingewikkeld. Maar hij gaat wel graag mee naar de winkel en doet met plezier een poging om uit te rekenen hoeveel iets gaat kosten. 

Nederlands vindt hij al moeilijk genoeg, dus Frans, Engels of Duits leren zit er voor hem niet in. Lezen daarentegen kan hij wel en dat doet hij dan ook maar al te graag. Alle soorten boeken, zolang ze niet te moeilijk zijn, vindt hij het leuk om ze te lezen: leesboeken, stripverhalen, moppenboeken… 

De klok lezen is nog steeds een even grote ramp als voorheen, maar heeft hij dat echt nodig? Guy leeft in het hier en het nu, zo vrolijk als het maar kan, want hij heeft geen reden om het niet te zijn. 

Dat hij niet echt geschiedenis kent, maakt voor hem geen verschil: Karrewiet vertelt hem precies wat hij moet weten. Hij kent de seizoenen. Waarom die er zijn weet hij niet, dat doet er ook niet toe, maar als de herfst begint en de blaadjes van de bomen vallen, dan gaat Guy ze maar al te graag oprapen van de oprit. 

 

Er zijn zoveel dingen die hij niet kan en die hij waarschijnlijk nooit gaat kunnen, maar ik ben blij met wat hij wel kan, daarom kunnen wij nu vanalles doen, zoals gezelschapspelletjes spelen en op restaurant gaan.

Het feit dat hij dit allemaal kan en weet, komt doordat hij naar het ‘buitengewoon’ onderwijs is gegaan, waar ze op een ‘buitengewone’ manier hem dingen hebben geleerd, op maat van waar hij op dat moment toe in staat was. 

Het ‘buitengewoon’ onderwijs is er voor ‘buitengewone’ kinderen, die een beetje anders zijn dan de anderen, zoals mijn lieve broer, maar allemaal hetzelfde is ook saai, niet?